Wednesday, March 11, 2009

Pahala Besar Utk Isteri @ Ibu


Bismillah...
Salamunalaikum pembuka bicara...
Dah lama saya tak mencoretkan catatan selain dari perkara ttg diri saya serta keluarga saya. Saya pun dah semakin buzy.. Buzy dgn perkara2 yg remeh... :)

Novel2 yg di rumah pun masih byk yg blm saya baca...
Entah kenapa skrg saya rasa seolah2 saya tak mempunyai masa yg cukup utk menjlnkan aktiviti kegemaran saya itu... Ada saja hal yg perlu diselesaikan setiap kali saya memegang novel... InsyaAllah.. Akan saya baca novel itu bila sampai masanya...

Hari ini saya tergerak utk berkongsi isu ini setelah terbaca satu artikel di internet.
Byk perkara yg sering wujud dlm kehidupan sesebuah rumahtangga.. Byk dugaan yg hadir dlm melayari bahtera rumahtangga.. Kegelisahan yg sering bermain di dalam jiwa seorang insan yg bergelar isteri... Tugas dlm menguruskan rumahtangga... Ini sering terjadi bila isteri merasakan kerja di rumah, hanya dialah yg buat. Apa yg terlintas di fikirannya...keluar kerja sama2 tapi bila balik rumah, semua kerja perlu diuruskan.
Tapi... saya bkn nak salahkan En. Suami... Tak dinafikan ada suami yg peka dgn hal ini.. Dan tak kurang juga yg tak pernah ambil tahu hal urusan mengemas rumahtangga...Kalau suami mampu mengambil sikap utk menghayati kepenatan isteri, dia pasti akan bersama2 meringankannya. Kemanisan itu sangatlah manis kalau dikongsi bersama. Adakah En. suami berasa tenang jika anda berehat dlm keadaan isteri anda membebel sorang2 sambil buat kerja???

So... jom kita sama2 baca dan fahami coretan ini utk lebih ikhlas dlm membuat lbh byk pahala dlm sesebuah rumahtangga. Sebenarnya... Tanpa kita sedar, pahala yg dapat kita dapat dlm rumahtangga tak hanya di atas sejadah @ hanya dengan membaca al-Quran. Tapi ia sgt senang ditambahan sekiranya kita ikhlas @ tidak kita masih perlu melakukannya.

- Bila kita pasrah dgn t/jawab sbg seorg isteri yg taat dan ibu kepada anak2 kita... Iaitu amanah dari ALLAH, maka di situlah besar pahalanya. Tgk la zaman sekarang, bukan sikit isteri yg tak jaga kehormatannya and kalau anda rasa anda isteri yg taat, maka telah tinggilah nilainya disitu. Bukan bermakna diri kita nie hebat hingga terlalu membangga diri...tapi supaya kita rasa beruntung... bertuah sbb tak terjebak/ termasuk dlm lembah yg hina itu... Mintak dijauhkanlah...
- Bila kita merelakan En. Suami ke masjid utk solat berjemaah, atau pergi mempelajari @ mendalami ilmu agama... Kita still boleh tumpang untungnya sbb suami kita tak terjebak ke tempat maksiat yg lebih ditakuti. Mesti ada nilainya galakkan seorg isteri kpd suami atas kerelaan kita sendiri.
- Bila kita sediakan makanan utk En. Suami... dgn air tgn kita sendiri... Itu lbh berkat... Mmm..air tangan ibu penuh dgn kasih sayang... "Ya ALLAH berikanlah aku kekuatan utk memenuhi hal ini.. .." Ameenn...
- Bila kita bersabar dgn segala macam kerenah anak-anak, maka kita akan mendapat pahala yg tiada tolok bandingnya... yg tak ternilai... Bayangkan... ada mereka yg hilang kesabaran dlm melayani kerenah anak2... Sampai ada anak yg terbunuh @ sekurang2nya lebam di sana sini.... Astagfirullahalazim.... Adakah itu mengikut cara Rasulullah kita dlm memberi tunjuk ajar kpd anak2. Bagaimana mereka nak membesar sbg insan yg berguna... insan yg berjasa jika jiwa mereka sering tertekan?????
- Bila kita kurang mengaji tapi masih mengikuti bacaan suami @ sekurang2nya CD2 zikir dan bacaan al-Quran sambil buat kerja rumah still akan mendatangkan pahala namun yg lebih baik adalah menjiwainya dgn membacanya serta memahaminya sendiri.
- Bila kita terlewat utk tunaikan solat Isyak sbb sibuk menguruskan anak2, itu pun satu ibadat yang unggul.
- Bila kita menjaga serta mengawasi anak2 kita dari bahaya, itu juga akan diberikan pahala.
- Bila kita menutup aurat sewaktu keluar dari rumah dan bila ada tetamu yg dtg ke rumah juga adalah pahala.

Sebenarnya semua yg saya coretkan di atas adalah mudah utk dilaksanakan.... Tp ia adalah sukar bagi seseorg yg melakukan dlm keadaan terpaksa... Walaupun kita rasa terpaksa melakukannya, kita masih perlu melakukannya. Ini krn tak ada orang lain yg akan melakukannya utk kita. So.. bg saya... Adalah lebih manis rasanya kalau kita dapat menyerahkan segala keluh kesah kita hanya kepada ALLAH. Lepas itu, kita tidak akan mengeluh lagi kepada manusia.

No comments:

Post a Comment

Feel Free To Leave Your Comment Lor....